Az esetmegbeszélés minden alkalommal az esethozó támogatásáról szól. Ez lehet módszertani fejlődés, kompetencia fejlődés, stabilizálódás elbizonytalanodás esetén vagy egyszerűen csak annak tudatosítása, hogy más is kerül-került hasonló helyzetbe.
Ezek mentén a Bálint módszer leginkább a személyiséget, a tágabb látóteret és a szakmai kompetenciát támogatja.
A Bálint Csoport sajátossága még, hogy a szabadasszociációs eszmefuttatás – ami a beszélgetést jellemzi – kerül minden kritizálást, „tanácsadást”, számonkérést, szemrehányást. Egyszerűen csak gondolatok keringenek a felhozott téma körül, valós vagy fantáziaképek kerülnek elő; régi történetek, azok hasonlóságát és különbözőségét követik az azóta szerzett tapasztalatok.
Mire nem jó a Bálint csoport? Nem jelent közvetlenül módszertani tanítást, hiszen nincs „javasolt módszer”, nincs bemutatott irodalom.
Mire jó a Bálint csoport? Megerősödésre, háttérgondolatok tisztázására, a kollégákkal való eszmecserére, hasonlóságok és különbözőségek felismerésére, saját- és mások tapasztalatainak összevetésére, egy-egy még túl közeli helyzet rendszerszemléletű áttekintésére. Hátralépni két lépést, új nézőpontból látni valamit; szellemi megújulásra, frissítő ingerek megszerzésére.
A csoport keretei:
7-15 résztvevő, speciálisan képzett 1 vagy 2 csoportvezető, 90 perces, strukturált ülések.
A módszer kitalálója és névadója Bálint Mihály (1896-1970), magyar orvos, világhírű pszichoanalitikus. Munkássága és követői nyomán egyre több humán területen válik egyre népszerűbbé ez az esetmegbeszélési forma.
A Bálint-csoportokon olyan esetek kerülnek megbeszélésre, amikor a résztvevőben kérdések merülnek fel munkájának egy helyzetével kapcsolatban vagy valamiért érzelmileg az nagyon megterheli.
A Bálint munka didaktikai jellemzői
• Humanisztikus felfogású,
• Szabadasszociációs módszer,
• Az esethozónak módjában áll külső szemlélőként rátekinteni
a hozott helyzetre
Alkalmazható a pedagógiában, egészségügyi szakmákban, a, szociális szférában, igazságügyben, lelki gondozásban, team-munka esetében is.
„Tudni a nem-tudást, ez a legbölcsebb.” (Lao Ce)